Трета работилница за изнаоѓање на решенија за справувањето со проблемот со отпадот

На 17ти ноември, пeток од 13:30 до 17:30 часот во просториите на УНДП (Јордан Хаџи Константинов Џинот, 23) Скопје ќе се одржи третата од серијата пет работилници за изнаоѓање на решенија за справувањето со проблемот со отпадот (со фокус на фазите на селекција и одлагање (фрлање) на отпадот од домаќинствата).

За време на оваа трета работилница фокусот ќе биде даден на генерирање на идеи за адресирање на причините на проблемите кои беа идентификувани на претходните работилници.

И во третата работилница ќе продолжиме да работиме со ист профил на учесници, претставници на релевантните институции и сектори како што се: претставници од ромската заедница – неформални собирачи на отпад, граѓани, Град Скопје, ЈП Комунална Хигиена, Пакомак, Министерство за животна средина и просторно планирање, Министерство за труд и социјална политика, Агенција за храна и ветеринарство, Депонија Дрисла, граѓански организации, приватни компании кои работат на собирање отпад, како и индивидуални граѓани кои се заинтересирани активно да се вклучат во изнаоѓање на решението за овој битен предизвик на нашето општество.

Очекувани резултати од оваа работилница се: 

  • Генерирање на голем број на идеи
  • Приоретизација на идеите
  • Иницијален развој на приоритизираните идеи во потенцијални решенија

Работилницата е отворена и за граѓани па доколку имате интерес да се вклучите пријавете интерес за учество најдоцна до 16ти ноември на  [email protected]

Повеќе информации за проектот може да најдете овде.

Втора работилница за изнаоѓање на решенија за справувањето со проблемот со отпадот

На 13ти ноември, понеделник од 15:00 до 19:00 часот во просториите на УНДП (Јордан Хаџи Константинов Џинот, 23) Скопје ќе се одржи втората од серија пет работилници за изнаоѓање на решенија за справувањето со проблемот со отпадот (со фокус на фазите на селекција и одлагање (фрлање) на отпадот од домаќинствата).

За време на оваa втора работилница ќе се презентираат заклучоците од првата работилница која беше посветена на сумирање и категоризација на податоците од истражувањето и на идентификување интересни сознанија за навиките, потребите и проблемите на граѓаните во процесот на управување со отпадот. 

Согласно тоа, фокусот на работа на оваа втора работилница ќе биде насочен кон артикулирање на причините за  идентификувани предизвици на граѓаните кои понатаму ќе послужат како основа за изнаоѓање на решенијата за истите.

И на оваа работилница ќе продолжиме да работиме со ист профил на учесници, претставници на релевантните институции и сектори како што се: претставници од ромската заедница – неформални собирачи на отпад, граѓани, Град Скопје, ЈП Комунална Хигиена, Пакомак, Министерство за животна средина и просторно планирање, Министерство за труд и социјална политика, Агенција за храна и ветеринарство, Депонија Дрисла, граѓански организации, приватни компании кои работат на собирање отпад, како и индивидуални граѓани кои се заинтересирани активно да се вклучат во изнаоѓање на решението за овој битен предизвик на нашето општество.

Очекувани резултати од оваа работилница се:
Идентификувани причините за посочените предизвици; идентификувана взаемна поврзаност (причини-последици) на причините и предизвиците; дефинирани идеи кои ќе допринесат за надминување на предизвиците; поставување на солидна основа за приоретизирање на идеи и разработка на решенијата за работилниците кои ќе следат.

Работилницата е отворена и за граѓани па доколку имате интерес да се вклучите пријавете интерес за учество најдоцна до 10ти ноември на [email protected]

Повеќе информации за проектот може да најдете овде.

 

Прва работилница за изнаоѓање на решенија за справувањето со проблемот со отпадот

На 27ми Октомври, петок од 09:00 до 13:00 часот во просториите на УНДП, Скопје ќе се одржи првата од вкупно петте планирани работилници посветени на изнаоѓање на решенија за  справувањето со проблемот со отпадот (со фокус на фазите на одлагање (фрлање) и собирање на отпадот од домаќинствата).

Овие 5 работилници се реализираат во рамки на проектот на Скопје Лаб (подржан од УНДП и град Скопје) за дизајнирање и тестирање на иновативни решенија за подобрување на состојбата со отпадот (со фокус на фазите на селекција и одлагање (фрлање) на отпадот од домаќинствата) и тестирање на едно решение кое ќе произлезе во процесот.

Целта на оваа прва работилница е да се презентираат податоците од теренското истражување кое беше спроведено со собирачите на отпад и домаќинствата од Скопје, и да се работи на сумирање и категоризација на податоците со цел да се дојде до интересни сознанија кои ќе го посочат правецот во кој треба да се размислува при дизајнирање на идните решенија во текот на следните 4 работилници. На крај ќе се разгледаат некои првични идеи за дизајнирање на системско решение за решавање на проблемот.

На оваа прва работилница, ќе учествуваат претставници од ромската заедница – неформални собирачи на отпад,  граѓани, Град Скопје, ЈП Комунална Хигиена, Пакомак, Министерство за животна средина и просторно планирање,  Министерство за труд и социјална политика, Агенција за храна и ветеринарство, Депонија Дрисла, граѓански организации и неколку приватни компании кои работат на собирање отпад вклучувајќи го и електронскиот отпад.

Работилницта е отворена и за граѓани па доколку имате интерес да се вклучите пријавете интерес за учество најдоцна до среда, 25 октомври на [email protected]

Повеќе информации за проектот може да најдете овде.

. 

Приказните на најстарото дрво во Скопје

Добар ден сограѓани и пријатели. Мердита, сени севијорум, шукар диве, добар дан.

Ме познавате ли? Е, јас ве познавам вас, односно ги знам вашите приказни. Ги бележам со години и години, мошне, мошне долго. А сега и ќе ви раскажам дел од нив. Трпение, млади луѓе, трпение…

Прво, да ви кажам кој сум јас. Некои од вас веќе ме познаваат како Чинарот, а други како — Платанот. Живеам во дворот на Гази Иса Беговата џамија во Скопје, веднаш зад болницата Битпазар. Верувале или не, годинава навршувам 544 години!

И чекајте, тоа не е сè. Неодамна, благодарение на Зелениот катастар, дознав дека сум најстарото дрво во Скопје!

1. Зелен катастар

Што е Зелен катастар? Зелениот катастар знае повеќе за дрвјата од Скопје од мене, а јас знам речиси сè! Во него се запишани сите мои роднини и пријатели! Токму така!

Воедно, Зелениот катастар содржи прецизни и квалитетни податоци со чија помош ќе може:

  • да се спречи непотребното сечење или оштетување на дрвјата;
  • да се запре целосното уништување на зеленилото со различни градежни активности;
  • да се направи план за зачувување на постојното зеленило;
  • поквалитетно да се одржуваат зелените површини во градот.

А сега ќе ви ги раскажам и некои интересни податоци за моите роднини, дрвјата и грмушките во Скопје. Повеќето од нив ги познавам лично, но тие прецизно се дознаа од истражувањето на Зелениот катастар, прво од таков вид. Слушајте внимателно!

  • Во Скопје до сега се евидентирани 65.844 дрвја и 28.395 грмушки.
  • Од дрвјата, 71,35% се листопадни, а 28,65% се зимзелени.
  • 5 најмногу оштетени видови дрвја во Скопје се: индиски јоргован, дива маслинка, врба, топола и каталпа.
  • 5 дрвја кои се препорачуваат да се садат во урбаните средини, поради нивната отпорност и еколошките карактеристики, се липа, јасен, платан, јавор и бор;
  • Оние пак кои во градски услови ги намалуваат ефектите на климатските промени, бидејќи врзуваат најмногу јаглерод во стеблото и го отстрануваат јаглеродниот диоксид од воздухот, се јасен, каталпа, јавор, гледич и багрем.
  • Ослободениот кислород од дрвјата кои се во моментот во Скопје изнесува 17,852M kg, што е еквивалент на тежината на Големата пирамида во Египет. Но, секогаш може повеќе!

2. Ерозии

Во моето животно петвековие, сум посведочил многу ерозии на земјиштето и поројни поплави во Скопје и скопско.

Првите пошумувања, како мерки за контрола на ерозијата, беа спроведени на почетокот на XX век, но имаше и многу несоодветни активности од страна на човекот.

Срце ме болеше кога, во средината на минатиот век, луѓето се однесуваа несовесно со планината Водно. Верувам некои од вас се сеќаваат на тоа! Ех, од интензивното сечење на дрвјата, орањето и напасувањето на животни, Водно беше сосема оголено. И како резултат на тоа, во месец јули, далечната 1951 година, се случија катастрофални поплави од поројните води од Водно! Поплавите предизвикаа ужасни загуби, материјални и еколошки, а дури беше загубен и еден човечки живот.

Огромна количина на ерозивни наноси беше исталожена на подножјето на Водно, а и во самиот град. Граѓаните сфатија каде погрешија, па веднаш преземаа низа активности за пошумување на Водно. Поради овие активности, Водно е онакво како што го знаеме денес — парк-шума.

Но, Водно не е безбедно ни денеска, а загрозени се и многу други подрачја во околината на Скопје.

3. Поплави

Морам да ви кажам понекој збор и за поплавите во Скопје. Јас сум видел многу, а некои од нив беа навистина страшни. Во податоците кои ги има градот, од почетокот на хидролошкиот мониторинг во 1923 година, се забележани пет големи поплави: декември 1935, декември 1937, ноември 1962, ноември 1979 година и август 2016. Овие поплави предизвикаа големи економски и еколошки загуби.

Скопје се поплавува од повеќе извори: од реката Вардар, од атмосферските води (канализациски поплави), од поројните водотеци од планината Водно, од покаченото ниво на подземните води и како резултат на прелевање на браните Матка, Света Петка и Козјак.

Да ве предупредам! Во последните години, поројни поплави се јавуваат почесто и стануваат сè подеструктивни. Паметам, порано ваквите поплави се повторуваа еднаш во 100 години, а сега зачестија, па се појавуваат еднаш на 50 години, па дури и почесто!

Има повеќе причини за ваквите зачестени поплави, но од нив клучни се следниве:

  • несоодветна експлоатација и управување со шумите и намалување на шумската вегетација
  • неодржливи земјоделски практики и несоодветно управување со земјоделското земјиште;
  • неконтролирана урбанизација.

4. Скопје се загрева

Да ви кажам и уште нешто… многу тешко ми паѓа кога ќе видам дека многу граѓани се греат на дрва! Со тоа, не само што придонесуваат за неконтролирано сечење на моите роднини и пријатели, туку и директно придонесуваат за загадување на воздухот!

Белите дробови на градот сме ние, дрвјата! Ако не нема нас, она што страда се вашите бели дробови!

Затоа, ви предлагам да се информирате повеќе за тоа како Скопје се загрева и од што потекнува загадувањето, а и да придонесете и самите за неговото намалување.

5. Жешки точки / Жешки острови

И уште нешто… Дали знаете дека во нашиот град има таканаречени жешки точки, односно топли острови, каде што е особено тешко да се живее лете? И тие се жешки точки токму затоа што таму има најмалку дрвја!

Доколку сакате да го смените местото на живеење, би било добро да ги знаете овие точки и да знаете како да ги избегнете? Јас можам да ви ги откријам сите! Што друго би можел да направи најстариот зелен жител на градот, освен да помогне?

Некои од вас верувам се прашуваат како би можеле да се елиминираат жешките точки во градот? Со садење нов дрвја, секако! Би требало да се направи акција за засадување на нови дрвја на сите места кои се голи или се засадени со грмушки и неквалитетни дрвја. Исто така, треба да се засадат дрвја на просторот покрај улиците.

Сликата е превземена од Google Maps

 

Преземено од УНДП МК – Приказните на најстарото дрво во Скопје.

Изработени 6 предлог концепти за редизајн на зелени јавни површини во Скопје

Тимот на Центарот за иновации на град Скопје (Скопје Лаб) во изминатиот период работеше на иницијативата за редизајнирање на зелени јавни површини/паркови преку која градот Скопје ќе уреди 6 зелени површни кои досега не беа доволно искористени, а за да обезбеди подобар јавен простор за релаксација, одмор и дружење за граѓаните, а воедно и да помогне во разубавување на градот.

Повеќе за самата иницијатива може да најдете овде.

Ова фаза ќе опфати уредување на 6 јавни зелени површини но се очекува оваа иницијатива да продолжи и понатаму со оглед на заинтересираноста на граѓаните како и на останатите јавни, приватни и граѓански организации да помогнат во уредување на ваквите површини.

Пред да се помине на уредување, Градот сака уште еднаш да го слушне мислењето на граѓаните за 6те концепти кои беа изработени врз основа на добиените одговори во процесот на теренско и онлајн истражување кое се спроведе во периодот Август – Септември 2018 год.

Подолу ви ги претставуваме концептите за 6те локации за кои се планира да распише јавна набавка во текот на месец јуни.

Сите ваши мислења и коментари во поглед на концептите слободно доставете ги [email protected], најкасно до 30 мај со цел да може да се направи ревизија на концептите пред распишувањето на јавната набавка.

1. ПРОСТОР СПРОТИ РАМСТОР/СТОПАНСКА БАНКА НА БУЛ.“ЈАНЕ САНДАНСКИ“, ДО АВТОБУСКА ПОСТОЈКА

Оваа зелена површина во Општина Аеродром се наоѓа веднаш до главниот булевар "Јане Сандански", еден од најпрометните булевари во градот, спроти маркетот Рамстор и филијалата на Стопанска Банка.

Областа се карактеризира претежно со згради, не многу слободни и зелени површини помеѓу градежните блокови. Во околината се наоѓаат неколку компании, банки, неколку барови и ресторани. Луѓето кои живеат тука се претежно семејни луѓе со деца тинерјџери, студенти и пензионери. Неколку метри погоре на оваа страна на улицата каде што е зелената површина се наоѓа и автобуска постојка која често се користи, особено од учениците и повозрасните.

Она што повеќето граѓани сметаат дека треба да обезбеди оваа површина е следново:

  • Простор што ќе обезбеди услови граѓаните да се релаксираат и уживаат во зеленилото, можеби со добра книга, и покрај тоа што сте наоѓаат до бучен и прометен булевар
  • Простор за дружење со своите соседи и пријатели, за разговор и забава
  • Простор за уживање за време на работниот одмор со добро кафе
  • Простор што ќе им понуди на патниците кои ја користат автобуската станица интересна содржина додека чекаат, а воедно и ќе бидат во тек со последните патни информации (време на доаѓање на автобус, број на линии и слично)

Локацијата треба да понуди основни содржини како:

  • Цвеќиња за да го разубават просторот во зелениот дел
  • Големи клупи за одмор – уметничко дизајнирани
  • Мала чешма за вода
  • Мали корпи за селекција на отпад
  • Осветлување
  • Интересни маси за шах и табла, со покреативен дизајн (не бетонски)
  • Високостеблесто дрво од овошен вид

Дополнително:

  • Паметни клупи (кои располагаат со приклучоци за полнење мобилни уреди, безжичен интернет, ноќно осветлување, и дополнително други корисни елементи како сензори за собирање и анализа на различни податоци)
  • Креативна уметничка поставка
  • Разубавување на автобуска постојка – креативна уметничка постојка со Wi-Fi / Hot Spot
  • Улична библиотека во склоп на автобуската постојка или одделно

2. ЗЕЛЕН ПРОСТОР КАЈ МАРТИНОВСКИ ПОД КАЛЕ

Оваа зелена површина во општина Центар се наоѓа веднаш до главниот булевар "Гоце Делчев", еден од најпрометните булевари во градот, под Калето.

Како централно градско подрачје, околу просторот се движат различни луѓе од различни возрасни групи.Туриститекои одат во посета на Старата скопска чаршија или Калето, студенти со оглед на близината на факултетите, граѓаните кои чекаат превоз (автобус или такси), луѓето кои работат во блиските јавни/приватни институции, итн.

Веднаш до оваа површина се наоѓа автобуска постојка но околу истата нема место за седење додека се чека, ниту чешма за вода која особено е важна во летниот период кога температурите на булеварите во градот достигнуваат речиси 40 степени.

Во близина на локацијата се наоѓа куќата на најавтентичниот сликар на македонскиот пејзаж Лазар Личеноски која дава едно убаво културно обележје на просторот.

Oна што се очекува е овој простор да обезбеди е следново:

  • Простор кој ќе ги задоволи потребите на патниците кои чекаат превоз на локацијата
  • Простор кој ќе помогне да се подигне свеста за животната средина
  • Простор што ќе ја поттикне креативноста и промовира културата

Локацијата треба да ги понуди следните основни содржини:

  • Цвеќиња за да го разубават просторот
  • Растенија/дрвја што помагаат во прочистување на воздухот и/илиа воедно и ќе обезбедат одделување на просторот од кривината и булеварот (можби високистеблени автохтони растенија и автохтони цвеќиња)
  • Мала чешма за вода
  • Осветлување
  • Мали корпи за отпад

Дополнително:

  • Креативно-уметничка автобуска постојка со културни еколошки пораки или дизајни
  • Арт клупи (еко пораки) за патниците кои чекаат превоз тука
  • Еко уметност/музичка инсталација (поставка во простор на креативни канти за отпадоци)
  • Инсталација на пријатна музика во простор или мала бина за улични уметници (дрво по можност)

3. ПАРК ПРЕД ПОЛИКЛИНИКА ИДАДИЈА ДО ВЕРО МАРКЕТ

Оваа површина се наоѓа веднаш до поликлиниката Идадија, маркет Веро, отспротива на АМСМ. Најголем број луѓе кои се движат овде се лица кои ја посетуваат поликлиниката, локалните жители, луѓе кои работат во овој дел во локалните компании, угостителски објекти и друго.

Иако на просторот има постоечки парк, заради големиот број на возила кои паркираат овде паркот е речиси уништен. Задниот дел на болницата исто располага со една зелена површина која не е доволно искористена, а може да обезбеди убав простор за релаксација особено за најмладите.

Согласно испитаниците, она што треба да обезбеди оваа површина е следново:

  • Простор за уживање во работниот одмор
  • Простор кој ќе обезбеди забава за најмладите кои живеат во овој дел и нивните родители
  • Простор за одмор за посетителите на болницата

Локацијата треба да ги понуди следните основни содржини:

  • Креативни клупи и масички воедно комотни за пациентите во поликлиниката
  • Природна зелена ограда на паркчето за заштита од автомобили
  • Мали корпи за отпад
  • Фонтана за вода
  • Цвеќиња за збогатување на просторот/растенија/дрвја што помагаат во чистењето на воздухот

Дополнително:

  • Елементи за играње кои будат креативност кај децата во спроведување на моторичка активност и креативност во логична и умствена активност и сл.
  • Креативни мурали на дел од ѕидовите на болницата за разубавување на просторот

4. ПАРК ПРЕД МИНИСТЕРСТВО ЗА ЕКОНОМИЈА ДО ГРАДСКА КАФАНА ФУРНА

Оваа зелена површина во општина Карпош се наоѓа веднаш до главниот булевар „МетрополитТеодосиј Гологанов“, еден од најпрометните булевари во градот, спроти Министерство за Економија и веднаш до кафаната Фурна.

Како централно градско подрачје овој дел се карактеризира со објекти каде се сместени многу компании, јавни институции, кафе - барови и ресторани.

Овде претежно живеат постари луѓе и брачни парови со деца. Но, заради постоењето на многу приватни и јавни институции, оваа област во текот на денот е посетувана и од луѓе кои работат во овие институции или пристигнуваат за да остварат одредена услуга.

И покрај фактот дека овој парк е една од најголемите зелени површини во овој дел од градот, истиот е недоволно искористен, најмногу поради тоа што не обезбедува искуства за луѓето кои би го посетувале, ниту пак располага со урбана опрема која ќе им овозможи на луѓето простор каде можат да дојдат да се релаксираат или дружат. Поради ова, локалните жители обично седат на клупата на тротоарот преку улицата каде што има повеќе сенка и чешма за вода.

Со цел да се заживее просторот она што треба да обезбеди оваа површина е следново:

  • Простор што ќе обезбеди услови граѓаните да се релаксираат и уживаат во зеленилото, можеби со добра книга, и покрај тоа што сте наоѓаат до бучен и прометен булевар
  • Простор за дружење со своите соседи и пријатели во природна средина
  • Простор за уживање во работниот одмор

Локацијата треба да ги понуди следните основни содржини:

  • Цвеќиња за збогатување на просторот - цвеќе во различни бои или различни форми на цветни дизајни, алеја на цвеќиња
  • Повеќе дрвја да се обезбеди сенка и прочистување на воздухот (високистеблени автохтони растенија и автохтони цвеќиња и/или високостеблести овошни дрвја)
  • Креативни големи клупи за одмор
  • Осветлување
  • Мала чешма за вода
  • Мала уметничка фонтана за разладување од природен материјал
  • Мали корпи за селекција на отпад

Дополнително: 

  • Улична библиотека
  • 1-2 креативни арт инсталации
  • Елементи за организирање на работилници на отворено или за читање (кои се поставуваат по потреба)
  • Природна патека за пешачење (резанки од дрвја или камења)
  • Природна зелена ограда од страната на булеварот за да се намали сообраќајната бучава

 

5. ПОТЕГОТ ПОКРАЈ БУЛЕВАРОТ „ КУЗМАН ЈОСИФОВСКИ –ПИТУ“, ОД НБРМ ДО МОСТ НА РЕКА ВАРДАР „МАЈКА ТЕРЕЗА“

Ова локација се наоѓа веднаш до главниот прометен булевар. Во околината се наоѓаат неколку јавни институции, Веро центар, автобуска постојка, голем број угостителски објекти итн.

Најчесто на оваа локација транзитираат граѓани кои ги посетуваат јавните институции, вработени во институциите кои се наоѓаат во околината, студенти и граѓани кои ја користат автобуската постојка во близина.

Она што треба да обезбеди оваа површина е следново:

  • Простор за одмор за граѓаните кои транзитираат на овој дел
  • Простор за уживање во работниот одмор за вработените во локалните институции

Локацијата треба да ги понуди следните основни содржини:

  • Високистеблени автохтони растенија и автохтони цвеќиња за сенка, и цвеќиња или овошни стебла
  • Мала чешма за вода
  • Осветлување
  • Мали корпи за отпад

Дополнително:

  • Покриен дел со елементи за одмор – големи дрвени клупи за одмор, масички и столчиња
  • Паметни клупи (кои располагаат со приклучоци за полнење мобилни уреди, безжичен интернет, ноќно осветлување, и др.)
  • Жива ограда да обезбеди одвојување на просторот од бучниот булевар

6. ПАРК НА АРХИТЕКТОНСКИ ФАКУЛТЕТ

Овој зелен простор се наоѓа во склоп на Архитектонскиот факултет, веднаш на главниот булевар „Партизански одреди“ и најмногу користен од страна на студентите кои студираат на овој факултет или ја користат библиотеката Браќа Миладиновци.

Во тој поглед она што треба да обезбеди оваа површина е следново:

  • Простор за релаксација и уживање
  • Простор што ќе ја поттикне креативноста кај студентите
  • Простор за дружење и забава за студентите

Локацијата треба да ги понуди следните основни содржини:

  • Креативни елементи за одмор и за работа на отворено (да биде изработена од страна на студентите преку ко-дизајнерска работилница)
  • Осветлување
  • Креативна инсталација (да биде изработена од страна на студентите преку ко-дизајнерска работилница)
  • Мали корпи за отпад

Дополнително:

  • Паметни клупи (кои располагаат со приклучоци за полнење мобилни уреди, безжичен интернет, ноќно осветлување, и друго.)
  • овошни дрвја

Сите ваши мислења и коментари во поглед на концептите слободно доставете ги на [email protected]најкасно до 30 мај со цел да може да се направи ревизија на концептите пред распишување на јавната набавка.

TEDxSkopjeSalon „Твојот избор на урбана мобилност: Велосипедизам”

На 23.04 (вторник), во просториите на i-bank store Стопанска банка, TEDxSkopje организираше Salon настан на тема „Твојот избор на урбана мобилност: Велосипедизам”, поддржан од Стопанска Банка АД Скопје.

Организиран од тимот кој раководи со Скопје Лаб, целта на овој TEDxSkopje настан беше да поттикне дискусија помеѓу присутната публика со помош на експерт гостите за да се дојде до интересни идеи за тоа како да се воздигне велосипедската култура во Скопје и како граѓаните можат да постанат активни учесници во дизајнирање на градот за да се обезбеди место и пристапност за сите превозни средства подеднакво. На настанот беа споделени и добри  примери од други градови низ светот кои поддржуваат различен вид на мобилност со цел да се разменат мислења како истите може да се применат и на локално ниво.

Дискусијата ја водеше модераторката Јасмина Јакимова, по ттикната од експерт гостите на темата: г-дин Никола Наумоски, шеф на кабинетот на градоначалникот на Град Скопје и г-дин Дарко Арсовски, активист во НаТочак.

 

Досега се имаат организирано повеќе од 25 салонски настани создавајќи локална TEDx заедница која вмрежува повеќе од 3000 луѓе од најразлични сектори. Преку овие настани, ги споделуваме и ги предизвикуваме идеите на граѓание, истовремено инспирирајќи големи и важни дискусии, кои произглегуваат од потребите и проблемите со кои се соочува заедницата.

За да погледнете повеќе од атмосферата на овој настан, посетете го TEDxSkopje фб албумот. За останатите настани може повеќе да се информирате на TEDxSkopje страната, како и на TEDxSeptemvriskaSesijasalon.

Град Скопје и Скопје Лаб на работилница за ко-дизајнирање на предлог проект за финансирање од Европскиот институт за иновации и технологија

Град Скопје изрази интерес да се вклучи како партнер во проектот “Градови на иднината од Југоситочна Европа”, поддржан од Европски институт за иновации и технологија, Клима – Зедница на знаење и иновации. Главна цел на проектот е да се обезбеди градење на критичните капацитети на градовите, кои веќе имаат покажано заложба за системска промена на ниво на град, потребни да ја остварат мисијата: Инклузивна, просперитетна и нула-јаглеродна трансформација на 15 градски населби во 5-7 градови на Балканот, правејќи ги овие градови најквалитетни места во Европа за живеење, работа и посета до 2025 година.

За таа цел во периодот 11-12 Април 2019, во Загреб, Хрватска беше спроведена работилница за ко-дизајнирање на предлог повеќегодишен проект за финансирање од Европскиот институт за иновации и технологија. На работилницата од Скопје учествуваа Ловрен Маркиќ, Раководител на Сектор за меѓународна соработка при Град Скопје и Софија Богева, Координатор на Центарот за иновации на Град Скопје – Скопје Лаб. Освен Град Скопје, на работилницата присуствуваа и го потврдија својот интерес за соработка и следниве градови: Марибор (Словенија), Сарајево (Босна и Херцеговина), Кржевци (Хрватска), Ниш (Србија) и Крагујевац (Србија).

Со цел официјализирање на партнерството во овој проект сите вклучени партнери ќе потпишат и Изјава за партнерство (Partnership Statement), со која ја потврдуваат својата заложба за остварување системски промени.

Следете нè за нови информации!

 

ИКЕА ќе тестира изнајмување мебел на 30 пазари

Во овој напис прочитајте како ИКЕА, согледувајќи ги потребите на своите корисници и свесноста што ја имаат за влијанието коешто го има нивниот шопинг за мебел врз животната средина, реши речиси целосно да го трансформира својот начин на работа и да воведе понуди за лизинг на мебелот.

КААРСТ, Германија, 3 април (Ројтерс) – ИКЕА ќе ги прошири тестирањата за да им овозможи на потрошувачите да изнајмат бироа и софи, наместо да купуваат, бидејќи како одговор на зголемена загриженост за животната средина, таа се дистанцира од продажба на евтин мебел за еднократна употреба.

Најголемата светска групација за мебел прво рече дека размислува за лизинг на мебел во февруари. Во средата, таа ги појасни своите планови на настанот кој се одржа во нејзината прва „одржлива“ продавница во Каарст, западна Германија, отворена во 2017 година.

„Тестирањето на можностите за понудите за лизинг е еден од начините на кои ние се предизвикуваме за да ја испорачаме нашата стратегија за трансформација.“ рече Јеспер Бродин, извршен директор на Ингка Групацијата, која ги поседува повеќето продавници на ИКЕА.

„Климатските промени и неодржливата потрошувачка се меѓу најголемите предизвици со кои се соочуваме во општеството.“

Потегот на ИКЕА за поддржување на поциркуларна економија доаѓа како резултат на тоа што многу млади потрошувачи велат дека сакаат да го минимизираат нивното влијание врз животната средина, претпочитајќи да изнајмат предмети, од облека до автомобили.

Нејзиниот бизнис модел веќе се најде под притисок од порастот на онлајн малопродажбата и се поголемото колебање кај помладите купувачи да патуваат до нејзините огромни продавници надвор од градот, да го донесат спакуваниот мебел дома и самите да го склопат.

Rent the Runway, која претходно изнајмуваше само дизајнерска облека и додатоци, минатиот месец изјави дека ќе соработува со брендот West Elm на Williams-Sonoma Inc. за да им овозможи на претплатниците да изнајмат домашен декор.

ИКЕА, која минатата година имаше глобана продажба од 39 милијарди евра (44 милијарди долари), рече дека сака да развие понуди за лизинг базирани на претплата, со цел да поттикне производите да бидат повторно користени што е можно повеќе пати пред тие да бидат рециклирани.

Таа веќе се заложила сите свои производи да ги направи од обновливи и рециклирани материјали до 2030 година и исто така да ги дизајнира сите свои производи повторно да бидат користени, поправани и рециклирани. Во 2018 година, се справи со 1 милион нарачки за резервни делови за поправка на производи.

ИКЕА веќе започна со тестирање на различни проекти за изнајмување мебел во Холандија, Шведска, Швајцарија и Полска и има за цел да ги прошири тестирањата на сите свои 30 пазари следната година.

Во Шведска и Швајцарија, ја разгледува можноста за обезбедување мебел за компании на претплатнички модел, додека во Холандија тестира пакет за изнајмување за студенти во соработка со здружение за домување.

Прочитајте го оригиналниот напис на англиски јазик: https://www.reuters.com/article/ikea-sustainability/ikea-to-test-furniture-rental-in-30-markets-idUSL8N21K5KA

Интегрирање на зелено и сиво: креирање инфраструктура на следната генерација

           Традиционалните инфраструктурни системи ширум светот се потпираат на изградени решенија кои го поддржуваат непреченото и безбедно функционирање на општествата. Во време на мултиплицирање на заканите по животната средина, овој пристап сам по себе не може повеќе да обезбеди отпорност на климата и ниво на услуги кои се потребни во 21-от век. Природните системи како што се шумите, поплавните подрачја и почви, може да придонесат за сигурно снабдување со чиста вода и заштита од поплави и суши. Во многу случаи, комбинирањето на оваа „зелена инфраструктура“ со традиционалната „сива инфраструктура“, како што се браните, насипите, резервоарите, пречистителните системи и каналите, може да ги подобри перформансите на системот, да ја зголеми отпорноста, да ги намали трошоците и подобро да ги заштити заедниците.

Давателите на услуги како што се водоводните претпријатија, агенциите за управување со поплави, агенциите за наводнување и хидроенергетските компании може да испорачаат поекономични услуги преку интегрирање на зелената инфраструктура во нивните планови. Меѓутоа, за да ја насочи својата соодветна употреба во главните инфраструктурни програми, зелената инфраструктура мора да биде строго евалуирана и внимателно дизајнирана како и сивите проекти.

Овој извештај им дава насоки на давателите на услуги на земјата во развој и нивните партнери за тоа како да ја искористат оваа можност. На давателите на услуги тој им нуди рамка за проценка на зелената инфраструктура од техничка, еколошка, општествена и економска перспектива и проценка на клучните поволни услови со илустративни примери. Тој исто така дава насоки за креаторите на политики и партнерите за развој, кои мора да ги постават иницијативите и поволните услови за да ги вклучат решенијата кои ја обединуваат зелената и сивата инфраструктура.

Преземи го целосниот извештај овде

Текстот е превземен од  World Resource Institute

Изработено од Greg Browder, Suzanne Ozment, Irene RehbergerBescos, Todd Gartner и Glenn-Marie Lange – март 2019

Зелена наспроти сива инфраструктура: Кога природата е подобра од бетонот

         Инфраструктурата е клучна за економскиот развој. Но додека владите дебатираат за иднината на одржливиот развој на Rio+20 конференцијата, постои едно инфраструктурно решение кое може да обезбеди добар поврат на инвестициите: природата.

Сливот на езеро Sebago во Портланд, Мејн. Фотографија: Western Foothills Land Trust

Луѓето често не мислат на шумите, мочуриштата, коралните гребени и други природни екосистеми како форми на инфраструктура. Но тие се. Шумите, на пример, може да ги спречат тињата и загадувачите да влезат во потоците кои ја обезбедуваат слатководната вода за градовите и претпријатијата. Тие можат да делуваат како природни филтрациски системи за вода. Како такви, тие се форма на „зелена инфраструктура“ која може да ја извршува истата функција како и „сивата инфраструктура“, човечки решенија кои често вклучуваат бетон и челик. Овој пример не е единствен.

Веќе постојат примери на јавни и приватни инвестиции во зелена инфраструктура. На пример, Богота, Колумбија спроведува конзервација и реставрација на нагорниот пејсаж како алтернатива на повеќе конвенционални технологии за третман на вода. Градот Хо Ши Мин  ги поврати мангровите дрвја наместо да гради насипи со цел да го заштити крајбрежјето од штетите при невреме. А хемиски објект во Тексас  изгради мочуриште наместо да користи длабоки отпадни бунари за третман на отпадните води.

Трошоците за зелена наспроти сива инфраструктура

Она што треба да биде од посебен интерес за министрите за финанции, главните финансиски службеници и конзерваторите е дека, во многу случаи, инвестициите во зелената инфраструктура може да бидат многу поевтини отколку оние во сивата инфраструктура. На пример, Њујорк направи евалуација на два модели на управување со приливот од атмосферските води.

Едниот беше план за зелена инфраструктура кој го нагласуваше обновувањето на тампон зона на потокот, зелени покриви и био-вдлабнатини, пејсажни елементи дизајнирани да ја отстранат тињата и загадувањето од површинската вода. Другиот беше план за сива инфраструктура кој вклучуваше тунели и одводи од бури. Опцијата за зелена инфраструктура презентираше заштеди на трошоците за повеќе од 1.5 милијарди долари. Донесувачите на одлуки во Ајдахо и Северна Каролина најдоа слични начини за заштеда на трошоците преку зелената инфраструктура.

Ако зелената инфраструктура може да обезбеди споредливи придобивки со сивата инфраструктура по намалени трошоци, тогаш може да се направи финансиски план за инвестирање во зачувувањето, одржливото управување и/или обновување на природните екосистеми за да се постигнат развојни цели.

Анализа на трошоците и придобивките од зелената инфраструктура

За да помогнеме да се направи овој финансиски план, потребен ни е метод за проценка на зелените и сивите трошоци на начин кој ги споредува ’јаболката со јаболка‘ и се фокусира на направените трошоци. Работејќи со голем број на партнери, WRI разви таков пристап за „зелено-сива анализа“ и го примени во сливот на езерото Себаго, кое обезбедува вода за Портланд, Мејн (погледнете го нашиот краток преглед, Увиди од теренот: Шуми за вода).

Портландскиот воден регион (PWD) во моментов се квалификува за избегнување на филтрација според Правило за третирање на површинската вода од 1989 на Американската агенција за заштита на животната средина (EPA). Ова правило ги одвраќа  јавните системи за вода од потребата да инсталираат системи за филтрација на вода се додека корисни практики за искористување на земјиштето ги одржуваат концентрациите на честички и загадувачи на или под регулаторните основни линии. Сепак, неодамнешниот нагорен развој, расчистување на шумите и порастот на населението може да го загрозат откажувањето од филтрација, потенцијално принудувајќи го Портландскиот воден регион да инсталира конвенционален систем за филтрација преку мембрана – скап предлог.

Во овој контекст, WRI и партнерите неодамна ја истражуваа економичноста на конвенционалната сива инфраструктура наспроти алтернативите на зелената инфраструктура што ќе помогнат да се задржи квалитетот на водата и да се избегне филтрација. Овие алтернативи вклучуваа крајбрежни тампон зони, обновување на шумите, конзерваторски служби, одржливо сертифицирање на идните сечи на дрва и надградби на одводни канали или дренажни цевки. Трошоците поврзани со опциите за зелена инфраструктура беа утврдени преку консултации на лице место, јавно достапни податоци и геопросторна анализа. Откривме дека инвестирањето во опции за зелена инфраструктура може да претставува заштеда на трошоците и до 67 проценти во однос на изградбата на нова постројка за филтрирање (Слика 2). И таа анализа беше конзервативна. Ние само ги разгледавме трошоците за да постигнеме една посебна придобивка од чистата вода – исполнување на правилото на EPA. Ние не ги проценивме дополнителните продобивки од опциите за зелена инфраструктура, како што се приходот од дрвна граѓа, зголемена концентрација на јаглерод, можностите за лов и рекреација и зголемени вредности на имотот поради зачуваната естетика. Ако го направевме тоа, нето економските придобивки од опцијата за зелена инфраструктура би биле уште поголеми.

Неизвесноста околу ефикасноста на зелената инфраструктура, трошоците, попустите дисконтните стапки и условите за финансирање ќе влијаат на релативните финансии помеѓу зеленото и сивото за билокој конкретен проект. Зеленото не секогаш ќе биде поекономично од сивото. Сепак, анализата за Портланд ја покажува корисноста на општа методологија за да се проценат споредбите на трошоците.

Зелена инфраструктура и одржлив развој

Лекцијата тука е дека наместо автоматски да се прибегне кон насипи и цевки за да се контролираат поплавите, ние прво треба да разгледаме обновување на мочуриштата. Наместо да градиме морски ѕидови, ние треба да размислиме за зачувување на песочните дини и коралните гребени. И пред да се изградат повеќе системи за филтрирање на водата, најпрво би можеле да размислиме за рехабилитирање на низводните сливови. Иако зелената инфраструктура можеби не секогаш е најекономичниот пристап, со силна методологија во рака, планерите можат да ја споредат зелената со сивата и да идентификуваат нови можности за инвестирање во природата.

За планерите – посебно оние во Рио+20 – кои гледаат да ги задоволат барањата на инфраструктурата на 21-от век, лекцијата е јасна: размислете за зелено пред да инвестирате во сиво.

Текстот е превземен од  World Resource Institute

Изработено одJohn Talberth и Craig Hanson – јуни 19, 2012

 

Разоткривање на митовите: 5 работи кои треба да ги знаете за зелената инфраструктура

Повеќе од 600 милиони луѓе немаат чиста вода за пиење. Секоја година сушата влијае на повеќе од 35 милиони луѓе. А до 2050, 1.3 милијарди луѓе ќе живеат во подрачја склони на поплави. Повеќето луѓе мислат дека градењето брани, пречистителни станици и друга инфраструктура е единственото решение за овие проблеми – но тоа е само затоа што тие не ги земаат предвид многуте придобивки од зелената инфраструктура.

Фотографија:  Marizilda Cruppe/Flickr

Зелената инфраструктура како на пример, здравите шуми, мочуриштата и коралните гребени може евтино и ефикасно да ги подобри перформансите на традиционалните градби или „сивата инфраструктура“. На пример, зелените покриви може да ја задржат дождовницата, намалувајќи го поплавувањето и притисокот на канализационите системи; мангровите шуми може да ги надополнат морските ѕидови со намалување на бурата. Сепак, зелено-сивите проекти остануваат релативно неинтересни главно заради постојаните митови за нивната изводливост.

Новиот извештај на Светска Банка и WRI покажува како интегрирањето на зелената инфраструктура при главното планирање на проекти и инвестиции може да помогне да се пополни светската празнина во однос на водената инфраструктура. Овде, ние ги разоткриваме петте митови кои ја уназадуваат зелената инфраструктура:

1 МИТ: Инфраструктурата е изработена од бетон и челик

Природните системи како шро се шумите, поплавните подрачја, почвите и мочуриштата можат да придонесат за сигурно снабдување со чиста вода, заштита од суши и поплави и подобрување на земјоделската продуктивност. Зелената и сивата инфраструктура може да се користи во тандем за да се подобрат севкупните перформанси на системот и отпорноста на климата, често пати по пониска цена.

Некои влади отидоа понатаму во размислувањето за инфраструктурата, односно не само како за градежни проекти. Перу сега има закон со кој се бара претпријатијата за водоснабдување да одвојат дел од своите приходи за реинвестирање во зелена инфраструктура како на пример, пошумување и одржливи земјоделски проекти низводно од пречистителните станици. Калифорнија ги класифицира водотеците како инфраструктурни компоненти. Кинеската Национална програма за сунѓерести градови има за цел да го намали поплавувањето од атмосферските води и повторно да ја искористи дождовницата со покривање на 80% од урбаните области во материјали кои можат да ја задржат водата, како што се зелените покриви и порозните тротоари.

2 МИТ: Зелената инфраструктура нуди придобивки само за животната средина

Додека еколошките придобивки од зелената инфраструктура е тешко да се пропуштат, понекогаш правиме превид во однос на техничките, општествените и економските придобивки од овие проекти кои ги прават уникатно поволни.

Зелената инфраструктура може да се спои со сивите системи за да се обезбедат услуги по пониска цена. На пример, обновувањето на деградираните шуми може да биде поевтино од надградбата на конвенционалната постројка за пречистување на водата, истовремено зголемувајќи го квалитетот на водата на ист начин. Шумите природно го задржуваат седиментот, што го подобрува квалитетот на водата. Отстранувањето на седиментот од водата често е најскапата задача на пречистителната станица за вода.

Зачувувањето на водата преку зелената инфраструктура покажува колку природните решенија можат да ги зајакнат локалните економии. Проектот за зачувување на водата на Кина го зголеми приходот на фармерите за 200 проценти и го зголеми нивото на подземните води во сушните северни рамнини на земјата со користење на одржливи земјоделски техники како зелена инфраструктура. Светска Банка пресмета дека економската стапка на поврат за овие мерки е 19-24 проценти.

Зелените покриви можат да задржат голема количина на дождовница, да ги намалат поплавите и стресот на пречистителните станици.Фотографија: DJANDYW.COM/Flickr

3 МИТ: Проектите за развој на инфраструктурата секогаш наидуваат на ставот „не во мојот двор“(НВМД)

И зелените и сивите инфраструктурни проекти може да доведат до тешки одлуки за локалните заедници во однос на нивната употреба на земјиштето, средствата за живеење и начинот на живот. Меѓутоа, ако е добро дизајнирана, зелената инфраструктура може да донесе општествени ко-придобивки, спречувајќи некои од НВМД фразите кои се толку чести со новата градба.

Проектите за зелена инфраструктура се уникатни по тоа што заедниците често ги присвојуваат на некој начин, со тенденција за нивно долгорочно работење и одржување. На пример, Фондот за управување со сливови ангажира заедници во Махараштра, Индија, за да ја врати водата назад во сливот на Кумбарвади. Тие им помогнаа на членовите на заедницата да имплементираат решенија како што се пошумување на деградирани области и терасирање на земјиштето за да се забави и да се зачува истекувањето на водата. Проектот помогна да се зголемат нето земјоделските приходи за 10 пати, да се надополнуваат подземните води и да се зголеми вредноста на фармите. Успехот на проектот може да се припише на фактот што правилното донесување одлуки и сопственоста на заедницата ги стави во центарот на нејзините иницијативи за зелена инфраструктура. Веќе дваесет години, проектите на Фондот за управување со сливови во Махараштра се сè уште силни.

4  МИТ: Инфраструктурата е со висока концентрација на јаглерод и осетлива на климатски промени

Индустријата за цемент е изворот на околу 8 проценти од глобалните емисии на јаглерод, правејќи ја изградбата на традиционалната инфраструктура процес со високо ниво на јаглерод. Зелената инфраструктура, од друга страна, е потенцијално огромен апсорбент на јаглерод. Запирањето на уништувањето на шумите и нивно обновување може да отстрани онолку јаглерод диоксид секоја година колку и отстранување на 1.5 милијарди автомобили од патиштата. Тоа е главната причина што повеќе од 100 земји се обврзаа да ги заштитат или обноват екосистемите, како дел од нивните национални климатски планови

Зелената инфраструктура, исто така, може да ја зголеми отпорноста на климата бидејќи е флексибилна, реверзибилна и може да се прилагоди на променливите услови на начини на кои изградените системи не можат. На пример, насипот за контрола на поплави може да се скрши кога бурите се премногу силни; добро управувана поплавна рамнина генерално не е погодена од екстремни временски услови.

Во исто време, зелената инфраструктура е исто така подложна на климатските промени, а промената на заканите за видовите, пожарите и зголемувањето на ниото на водите го земаат својот данок за сметка на природниот свет. Заштитувањето на овие системи и справување со климатските промени ќе ги зачуваат придобивките што тие можат да ги обезбедат.

Мангровите шуми можат да ги надополнат ѕидовите за заштита од бури. Фотографија: Adam Fagen/Flickr

5 МИТ: Инфраструктурата е скапа и тешка за финансирање

Секоја година, од сега до 2030 година, светот ќе треба да инвестира  околу 171-229 милијарди долари за водоснабдување и санитација, 23-335 милијарди долари за заштита од поплави и 43-100 милијарди долари за наводнување за да се исполнат Целите за одржлив развој. Користењето само на сиви системи ќе резултира со бројки на повисокиот крај од овие спектруми. Истражувањето на природни решенија може да ги намали трошоците кои се потребни за пополнување на празнините во услугата.

Финансирањето на инфраструктурен проект често може да биде најтешкиот чекор за започнување, но зелените проекти може да донесат нови инвеститори на маса. Зелената инфраструктура може да биде дизајнирана да создаде еколошки и општествени ко-придобивки кои ќе ја подобрат нивната севкупна економска одржливост и ќе ги направат посебно атрактивни за инвеститорите кои се водени од мисијата. На пример, минатата година Фондот за отпорност на шумите во Калифорнија привлече 4.6 милиони долари приватен капитал за проект за обновување на шумите преку рекламирање на проектот за намалување на ризикот од пожари и придобивките од водоснабдувањето за водоводните претпријатија и резиденцијални области.

Зелената инфраструктура е инфраструктура на следната генерација

Следната генерација на инфраструктура мора да се прилагоди на реалностите на 21-от век и да ги искористи сите најдобри стратегии кои се достапни. Затоа е од клучно значење за носителите на одлуки систематски да ја разгледаат улогата на природните системи и, каде што е соодветно, да ја интегрираат зелената и сивата инфраструктура.Новиот извештај дава насоки, пристапи и примери за тоа како да се интегрира зелената инфраструктура во планирањето и инвестициите на начин што ги задоволува потребите на инфраструктурата, ги намалува трошоците и има придобивки за локалните заедници. Иако инкорпорирањето на зелената инфраструктура нема да има смисла во секој проект, важно е да се потпрете на фактите, а не на митовите при донесувањето одлуки за управување со водите и развој.  

 

Текстот е превземен од  World Resource Institute

Изработен од Suzanne Ozment и Irene Rehberger Bescos – март 21, 2019

Се одржа работилницата за дизајнерско размислување: #ГрадовинаИднината, Скопје: низ призмата на соседствата

На 19ти и 20ти Март, во хотелот Александар Палас во Скопје се одржа работилницата за дизајнерско размислување на темата #ГрадовинаИднината којашто се фокусираше на трансформација на градот Скопје преку трансформирање на поединечни соседства во неговите општини.

Градот Скопје кој е дом на повеќе од 40% од популацијата во земјата, во ера на забрзан технолошки развој и растечки потреби на граѓаните за квалитетни и навремени јавни услуги,  има потреба од подлабоко разбирање и зајакнување на капацитетите за соодветно да се пристапи на предизвиците на нови, иновативни начини. За таа цел канцеларијата на УНДП со поддршка на Скопје Лаб ја организираа оваа дводневна работилница на која учество зедоа околу 65 претставници на клучни локални и национални институции како и претстваници од неколку организации од приватниот и граѓанискиот сектор.

Комплексните проблеми се испреплетуваат низ многу сектори и области на работа и бараат вклучување на различни перспективи во процесот на изнаоѓање решенија. Поаѓаќи од ова, поделени во 10 мултидисциплинарни тимови, учесниците се обидоа да креираат решенија кои ќе може да одговорат на идентификуваните предизвиците со кои се соочуваат соседствата поаѓајќи од заеднички вредности коишто се стремат да ги задржат или да ги претстават кај локалните жители.

На крајот на работилницата тимовите ги презентираа своите решенија поставувајќи почетна точка за понатамошна акција за трансформација на градот, преку трансформација на неговите соседства.

Работилницата беше отворена од страна на постојаната претставничка на Програмата за развој на Обединетите Нации, Нарине Сахакјан и заменик министерот за животна средина, Јани Макрадули, а водена од двајца експерти за климатски иновации и паметно планирање на иднината на градовите, Тим Тејлор, висок советник за градови во Climate KIC, водечка европска иницијатива за климатски иновации и Андреа (Реј) Бојл, експерт за иновации и нови градови во УНДП Регионалниот хаб во Истанбул, со поддршка на тимот на Скопје Лаб.

Повеќе фотографии од атмосферата на работилницата може да најдете овде.

Measuring the Immeasurable — A Public Space Profile of Skopje

The United Nations has established a number of key goals and targets in recent years to address the challenges of rapid global urbanization. In addition to the objectives set at the World Summit in New York 2015 and the Habitat III Declaration of the same year, the UN’s 2016 Sustainable Development Goals include SDG 11: Sustainable Cities and Communities, a commitment to make cities inclusive, safe, resilient and sustainable by 2030, with universal access to safe, inclusive and accessible, green and public spaces, especially for women and children, older persons and persons with disabilities.

Despite these commitments, a new pilot project carried out by UNDP in the Municipality of Centar in Skopje has found that the capital city has so far failed to incorporate the UN goals adequately in its urban planning provisions.

The pilot project was tasked with conducting a Public Space Profile of Skopje, exploring an ambitious and innovative approach to assess current practices in public space development and management in Skopje and to develop a profile of the extent and quality of the city’s public spaces.

The pioneering Public Space Profile assessed a wide range of previously unmeasured parameters, including quantitative and qualitative profiling of the institutional, technical and human dimensions of public spaces in Skopje, using publicly available data, cadastre data, innovative GIS-tools and field research. The Profile research and report were developed according to a methodology developed by UN-Habitat for measuring progress in achieving the UN’s SDG 11.7.1.

Analysis of the results and findings of this research has established a sound basis for a number of key recommendations to improve urban planning and inform policy-making on public space development and management.

With a current population of 45,412 in an area of 752 ha, the Municipality of Centar has experienced growing pressures on local government services and urban infrastructure in recent decades, with a resulting decline in quality of life and the loss of public space.

These pressures have led in turn to a dramatic increase in civil initiatives calling for government authorities to take immediate action, especially to tackle the problem of pollution.

Part of the Profile project assessment methodology included detailed monitoring of citizens’ engagement with the urban environment. This meticulous approach, designed by UN-Habitat in collaboration with the Architecture Faculty of the University of Skopje, enabled the project to
identify the needs of different groups, such as young people, the elderly and people with disabilities.

A key aim of the project was to survey the extent and quality of public open spaces in the city. This task proved particularly challenging because the City of Skopje has not developed a clearly defined concept of public space. For this reason, the Profile project undertook an extensive and detailed review of all relevant international documentation on the definition, development, regulation and maintenance of urban public space.

The GIS survey of public space showed that the two sample spaces have a different average share of public spaces, the first one with 38% and the second with 48%. However, both were very different. The first one mostly represented by streets, while the second by green spaces and rest areas. But, the figures do not tell us a lot, where comes the field work, where we were able to go more in-depth and understand the quality of these spaces, and how they are used by the citizens. And the survey identified some worrying inadequacies in Skopje’s urban planning and management practices, including:

  • a lack of separation of public surfaces such as pavements and roads, with poorly managed and hazardous parking.
  • a lack of information about the city’s greenery, parks, squares, children’s playgrounds and sports fields.
  • a lack of capacity in the Municipality of Centar for undertaking detailed and layered GIS surveying for planning future sustainable development.

Additional field research found that urban equipment is uneven in quality and distribution across the city, with a lack of integration, leading to major problems in traffic circulation, pedestrian and cyclist safety, poorly managed waste facilities and parking spaces.

The report of the Profile project highlights the need for the city to incorporate the UN’s SDG 11, prioritizing improved planning and sustainable development of public urban space. Key recommendations include:

  • Incorporation of the goals in the strategies for spatial and urban development of the cities in the Republic of Macedonia;
  • Compliance with the legislation in the field of spatial and urban planning, as well as the landscaping and communal activities; At a local level, recommendations include:
  • Further assessing the existing situation, using modern IT tools to improve the conditions for mapping and analysis as the basis for public space strategies.
  • Establishing mechanisms for monitoring the situation, communicating with citizens, informing, taking actions, in order to provide better public spaces.
  • Training and building central and local capacities to maintain public spaces and improve the quality of urban life.
  • Providing opportunities for greater citizen involvement in decision-making and the creation of sustainable urban policies.

Finally, it is highly recommended to support and to promote the involvement of the academic community as the most prominent advocate of advanced ideas in urban planning policies.

As next steps, we hope to be able to develop this pilot into an initiative to measure the indicator for the whole City of Skopje and then all other cities, but also go step beyond, to develop a training module on urban public spaces planning for municipal councilors, that will capacitate them in adopting better urban plans.

Last but not least, we hope this blog will serve to initiate a debate on measuring this indicator, how other cities are doing? At what level they have set their baselines? And how they are setting their targets? Have there been any other experiences in using this methodology? Looking forward to hearing from as many of you as possible.

For more insights into the process read the entire “Public Spaces Profile Skopje Research report” on Piloting the methodology for measuring the Sustainable Development Goal 11.7.1. Indicator: “Average share of the built-up area of cities that is open space for public use for all, by sex, age and persons with disabilities”, a report prepared by Faculty of Architecture University of Ss. Cyril and Methodius in Skopje.

You can also head to our previous blog and find out where the initiative came from!

***
UNDP used the Skopje Lab platform to partner with the Faculty of Architecture, the Municipality of Center, experts and field researchers to test the methodology for measuring the SDG 11.7.1. Indicator: “Average share of the built-up area of cities that is open space for public use for all, by sex,
age and persons with disabilities”.

The research and piloting has been undertaken as part of the “Measuring the Unmeasured/ Venturing Into the Unknown: How Can We Measure SDG Tier III Indicators?” Cross-Regional Project led by UNDP Regional Hubs in Istanbul, Aman and Bangkok. The project is supported through the UNDP Innovation Facility 2017, which is funded with generous contribution of the Danish Government.

Ognen Marina, Divna Pencic